Hvordan nå ut med klimabudskap når klima ikke er på agendaen?

Skift inviterte kommunikasjon- og myndighetsansvarlige i Skift-nettverket til å starte arbeidet på en kampanje for å få grønn omstilling tilbake på agendaen.

Del:

Hvordan kan vi skape oppmerksomhet rundt klima og bærekraft i en tid der andre saker dominerer nyhetsbildet? Dette var hovedspørsmålet da Skift samlet kommunikasjon- og myndighetsansvarlige til årets første fagnettverksmøte hos Fremtind forsikring.

Dagen ble viet til å finne gode strategier for hvordan vi kan få klimabudskapet til å trenge gjennom mediestøyen – og hvordan Skift-bedriftene kan stå samlet i en felles kampanje fram mot stortingsvalget.

Samarbeid gir større gjennomslag

Torjus Kleiven Kandal fra Skift-nettverket åpnet dagen med en oppdatering om hvordan nettverket jobber for å påvirke politikk og næringsliv i en mer bærekraftig retning.

Deretter fikk vi høre hvordan Fremtind lykkes med å skape oppmerksomhet rundt skadeforebygging i media – en utfordring mange kan kjenne seg igjen i når man forsøker å sette dagsorden på temaer som ikke er de mest umiddelbare nyhetssakene.

Tone Helene Angsund fra Trigger tok oss videre inn i kampanjens verden og delte inspirerende eksempler på kampanjer som virkelig har truffet publikum. Hvordan bygger vi en historie som engasjerer? Hvordan skaper vi oppmerksomhet uten å fremstå som moraliserende? Dette var noen av spørsmålene vi fikk innsikt i.

Anette Grønby Rein, kommunikasjonssjef i Fremtind forsikring.

Bim Cornelia Kase, fagansvarlig employer branding i Fremtind forsikring

Tone Helene Angsund i Trigger.

Torjus Kleiven Kandal, leder for politikk og medlem i Skift

Vi bygger Skift-kampanjen sammen

I workshopen, ledet av Petter Gulli, jobbet deltakerne med konkrete idéer til en felles kampanje for Skift-nettverket fram mot stortingsvalget.

  • Folk er fortsatt opptatt av klima og natur: Det kan vi bruke
  • Historiefortelling er nøkkelen: Vi bør spille på følelser og konkrete eksempler for å skape engasjement.
  • Visuelle konsepter fungerer: En gjennomgående idé, som f.eks. "Hvorfor flytter dere målet?", kan skape gjenkjennelse og debatt.
  • Samspill mellom næringsliv og folk flest: Kampanjen bør ikke bare rettes mot politikere, men også engasjere velgere og kunder.
  • Bruke humor og selvironi: Å vise at næringslivet også har ansvar kan gi større troverdighet og gjennomslag.

Veien videre

Nå starter arbeidet med å konkretisere ideene fra workshopen og utvikle en felles kampanje for Skift-nettverket.

Tusen takk til alle deltakere for engasjement og verdifulle innspill. Vi gleder oss til å se resultatene av dette samarbeidet i månedene som kommer!