Hvordan kan vi skape oppmerksomhet rundt klima og bærekraft i en tid der andre saker dominerer nyhetsbildet? Dette var hovedspørsmålet da Skift samlet kommunikasjon- og myndighetsansvarlige til årets første fagnettverksmøte hos Fremtind forsikring.
Dagen ble viet til å finne gode strategier for hvordan vi kan få klimabudskapet til å trenge gjennom mediestøyen – og hvordan Skift-bedriftene kan stå samlet i en felles kampanje fram mot stortingsvalget.
Samarbeid gir større gjennomslag
Torjus Kleiven Kandal fra Skift-nettverket åpnet dagen med en oppdatering om hvordan nettverket jobber for å påvirke politikk og næringsliv i en mer bærekraftig retning.
Deretter fikk vi høre hvordan Fremtind lykkes med å skape oppmerksomhet rundt skadeforebygging i media – en utfordring mange kan kjenne seg igjen i når man forsøker å sette dagsorden på temaer som ikke er de mest umiddelbare nyhetssakene.
Tone Helene Angsund fra Trigger tok oss videre inn i kampanjens verden og delte inspirerende eksempler på kampanjer som virkelig har truffet publikum. Hvordan bygger vi en historie som engasjerer? Hvordan skaper vi oppmerksomhet uten å fremstå som moraliserende? Dette var noen av spørsmålene vi fikk innsikt i.
Anette Grønby Rein, kommunikasjonssjef i Fremtind forsikring.
Bim Cornelia Kase, fagansvarlig employer branding i Fremtind forsikring
Tone Helene Angsund i Trigger.
Torjus Kleiven Kandal, leder for politikk og medlem i Skift
Vi bygger Skift-kampanjen sammen
I workshopen, ledet av Petter Gulli, jobbet deltakerne med konkrete idéer til en felles kampanje for Skift-nettverket fram mot stortingsvalget.
- Folk er fortsatt opptatt av klima og natur: Det kan vi bruke
- Historiefortelling er nøkkelen: Vi bør spille på følelser og konkrete eksempler for å skape engasjement.
- Visuelle konsepter fungerer: En gjennomgående idé, som f.eks. "Hvorfor flytter dere målet?", kan skape gjenkjennelse og debatt.
- Samspill mellom næringsliv og folk flest: Kampanjen bør ikke bare rettes mot politikere, men også engasjere velgere og kunder.
- Bruke humor og selvironi: Å vise at næringslivet også har ansvar kan gi større troverdighet og gjennomslag.
Veien videre
Nå starter arbeidet med å konkretisere ideene fra workshopen og utvikle en felles kampanje for Skift-nettverket.
Tusen takk til alle deltakere for engasjement og verdifulle innspill. Vi gleder oss til å se resultatene av dette samarbeidet i månedene som kommer!