Nortura blir medlem i Skift
Nortura, eid av 16 000 bønder fra Finnmark til Agder, er en hjørnestein i norsk matproduksjon. Med 5000 dyktige fagarbeidere produserer de kvalitetsmat til alle døgnets måltider. Fra butikkhyller til restauranter, er Norturas produkter en viktig del av norsk matkultur.
En grunnholdning i Nortura handler om å se fremover mot neste generasjon. Å levere gården og jorden i bedre stand enn det du fikk den i. Dette er selve essensen i bærekraft.
Med tradisjon og teknologi ønsker Nortura å levere smarte og næringsrike produkter fra jord til bord. Merkevarene, med Gilde og Prior i spissen, står for ledende nyskaping og høy kvalitet, og sørger for gode måltidsløsninger både direkte til forbruker gjennom dagligvare, men også til restauranter, hoteller, bensinstasjoner, sykehus og skoler.
Nortura ser lengre enn mat og tar ansvar for hele dyret gjennom sin satsing på plussprodukter. Med sin sirkulære tilnærming gir de alle deler av råvarene ny verdi og skaper produkter som vesker, møbler, medisiner, dyrefôr og biogass.
- Verden er nødt til å omstille seg og for å lykkes må vi være innovative. Bærekraft må være lønnsomt, og Norges naturlige forutsetninger gir oss et konkurransefortrinn. Vi har en urokkelig tro på at landbruket er en del av løsningen og fortellingen om Norge i 2050 og vi gleder oss til å stake ut den veien sammen med Skift, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
- Vi er stolte over å få Nortura som medlem. De har tatt på seg ledertrøyen i norsk landbruk med prosjekter som metanhemmere, biokull og forskning på norsk fôr. De står daglig i dilemmaer hvor klima, natur, arealbruk og lønnsomhet blir satt opp mot hverandre. En slik helhetlig tilnærming er viktig, slik at vi sikrer at vi tar kloke valg for fremtiden, forteller Bjørn K. Haugland, administrerende direktør i Skift.
Om Nortura
Nortura er et samvirke eid av 16 000 bønder med 23 produksjonsanlegg og nesten 5000 medarbeidere over hele Norge. Primærproduksjonen er slakting, skjæring og foredling av kjøtt og egg gjennom merkevarene Gilde og Prior. De selger kjøtt og egg til bedriftsmarkedet, hoteller og offentlige institusjoner gjennom merkevaren Proff. Gjennom sine datterselskaper videreforedler de restprodukter fra dyret som ikke kan bli til menneskemat til plussprodukter. Konsernet omsatte for 30 milliarder kroner i 2023.
Bærekraft for Nortura innebærer å produsere mat på naturens premisser med utgangspunkt i norsk klima og geografi. Maten de produserer må produseres slik at jorder, gårder og anlegg kan overlates til neste generasjon i bedre stand enn når de overtok dem. På denne måten kan de fortsette å produsere god og trygg mat av høy kvalitet for den norske befolkningen i generasjoner som kommer.