Steg 5

Lag et styringssystem med ansvarsfordeling og oppfølging

For å lage en effektiv klimaomstillingsplan må tiltak prioriteres. For å sikre systematikk og effektivitet i dette løpet må det lages et styringssystem med ansvarsfordeling og rapporteringsrutiner. Dette vil også sikre framdrift og tilstrekkelige ressurser.

Slik blir klimaomstillingsplanen et effektivt styringssystem

    • Når klimatiltakene er identifisert og kvantifisert legges de inn i en årlig milepælsplan og årshjul. Dette er viktig for å ha en løpende plan å styre etter og bidrar til forståelse og transparens mellom avdelinger og ledelse.
    • For selskaper med underliggende porteføljeselskaper kan alle tiltakene med fordel samles i en felles dekarboniseringsplan.
    • Utarbeide relevante policyer for å sikre at tiltakene følges opp i hele virksomheten.
    • Hvert tiltak får en tiltaksansvarlig/tiltakseier, som sikrer gjennomføring av tiltaket i organisasjonen. Dette kan være en enhet i virksomheten, men det bør også være plassert konkret ansvar hos én person.
    • Sett opp et klimastyringssystem, der hver tiltaksansvarlig rapporterer status for hvordan det ligger an med gjennomføringen av tiltak hvert kvartal til ledelsen.
    • I forbindelse med kvartalsvis rapportering melder tiltaksansvarlig også inn eventuelle behov for endringer som trengs for å iverksette tiltaket, for eksempel økte ressurser i form av midler til investering/drift eller arbeidskapasitet. Eventuelt om det er behov for endringer i innretningen av tiltaket eller organiseringen av implementeringen.
    • Klimaomstillingsplanen integreres tydelig i kjernen av bedriftens strategi og forretningsmodell.


    Anbefalinger

    • Kom raskt i gang med første versjon av planen - deretter forbedre.
      Det er lurt å få opp en første versjon av dekarboniseringsplanen raskt. Det vil gjøre ledelsen og organisasjonen mer klar over hvor stort omstillingsarbeidet er og hva det krever, slik at det kan settes opp en god rigg med nødvendige ressurser. Det kan være smart å gjøre en rask sprint for å få klar en “versjon 0.5” med ansvarsfordeling, og deretter jobbe med å forbedre den i alle ledd.
    • Tydelig ansvar for å sikre gjennomføring
      Hvert klimatiltak plasseres hos en ansvarlig.Tiltaksansvarlig følger opp gjennomføring av tiltaket og rapporterer samtidig med budsjettet hvert kvartal til ledelsen om framdrift, utfordringer og eventuelle behov for ressurser eller andre grep for å iverksette klimatiltaket.
    • Klimaomstilling er en aktiv prosess
      Husk at klimaomstillingsarbeidet er en kontinuerlig prosess der virksomheten må jobbe aktivt med alt fra forbedring av datakvaliteten i klimagass- regnskapet til videreutvikling av stadig nye tiltak for å komme nærmere sine klimamål.


    Viktig spørsmål knyttet til ressursallokering

    • Hvilken andel av investeringsmidlene (CapEx) og driftsmidlene (Opex) skal allokeres til bedriftens klimaomstillingsplan?
    • Hvordan henger dette sammen med bedriftens rapportering mot EUs Taksonomi?


    Vanlige fallgruver

    I denne fasen er avklaring av ansvarsområder kritisk. Uten klar ansvarsfordeling kan måling av fremgang og tiltakseffektivitet bli uklar, noe som kan hindre potensielle utslippsreduksjoner og føre til en oppfattelse av at investeringer i utslippsreduksjon ikke er kostnadseffektivt.


      Eksempel

      Oslo kommunes klimabudsjett fungerer som et klimastyringssystem

      Oslo har et mål om å redusere de direkte klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 2009. For å styre mot dette målet arbeider byrådet for å nå årlige utslippsrammer som presenteres i klimabudsjettet. Fra 2009 til 2021 er de direkte utslippene redusert med 30 prosent. Oslo kommune bruker klimabudsjettet som styringsverktøy for å systematisere og målrette klimaarbeidet. Klimabudsjettet er en integrert del av det økonomiske budsjettet. Gjennom klimabudsjettet settes klimaarbeidet på dagsorden i alle budsjettdiskusjoner og inkluderes i de overordnete budsjettdokumentene. Ansvaret for gjennomføring av tiltak og virkemidler fordeles på de kommunale virksomhetene og innebærer rapporteringskrav på lik linje med den øvrige økonomiske rapporteringen. Kilde: Klimaoslo.no om Klimabudsjett 2024.