Momsfritak for brukthandel og reparasjon
Hvorfor betaler vi moms igjen og igjen på samme vare?

Visste du at du betaler like mye moms på brukt og reparasjoner som når du kjøper nytt?
Dette er saken
Hvert år kaster vi hundretusenvis av tonn med klær, møbler, elektronikk og andre forbruksvarer. Samtidig vokser gigantene som Temu og Shein, mens norske reparatører og brukthandlere sliter. Hvorfor? Fordi vi straffer gjenbruk med en ekstra skatt.
📉 Bare 2,4 % av det vi bruker i Norge, blir gjenbrukt.
🚮 Hver nordmann genererer nesten 500 kg avfall i året.
💰 For mange er det billigere å kjøpe nytt enn å reparere.
Heldigvis er dette noe vi kan gjøre noe med. Folk ønsker at brukthandel og reparasjon skal bli mer tilgjengelig. En undersøkelse viser at 92 prosent ville reparere ting som er ødelagt dersom det var billigere enn å kjøpe nytt. En av fire oppgir at de foretrekker brukte klær fremfor nye, hovedsakelig på grunn av økonomi og miljøhensyn.
Skift mener
For å lykkes med overgangen til en sirkulær økonomi kreves det en kombinasjon av nye politiske grep og tilpasninger av eksisterende virkemidler. Topplederne i Skift – Næringslivets klimaledere mener momsfritak vil være et målrettet og effektivt virkemiddel som vil bidra til:
- Forlenge produkters levetid og redusere avfall
- Styrke forbrukernes økonomi og næringslivets konkurranseevne
- Stimulere sirkulære verdikjeder og sysselsetting.
Norge har alle forutsetninger for å lede an i overgangen til en mer sirkulær økonomi. Nå er tiden inne for å ta modige grep, fjerne unødvendige barrierer og skape et regelverk som fremmer ombruk, reparasjon og smartere ressursbruk.
💡Løsning? Fjern momsen på bruktsalg og reparasjon
Sa Tonje Brenna, nestleder i Arbeiderpartiet og arbeids- og inkluderingsminister, på Fæbrikstad i 2024– Vi er opptatt av at det skal bli lettere å kjøpe og omsette brukte varer. At noe av det til og med kan bli litt rimeligere, så det skulle egentlig bare mangle at man også reduserte momsen på gjenbruk.

Tall fra det nasjonale folkepanelet om bærekraftig forbruk viser at hele 96,2 % av medlemmene anbefaler å fjerne moms på både salg av brukte varer og reparasjon av forbruksvarer som klær, sko, møbler, hvitevarer og elektronikk.
Ifølge Forbrukerrådet (2021) mener nesten 9 av 10 forbrukere at moms på reparasjonstjenester bør reduseres eller fjernes for å gjøre reparasjon til et mer lønnsomt alternativ til nykjøp.
Studier fra SINTEF viser at gjenbruk og reparasjon innen møbler, tekstiler og elektronikk kan bidra med opptil 20 000 nye jobber og 15 milliarder kroner i økt verdiskaping – en utvikling som vil komme både byer og distrikter til gode.
SINTEF har også estimert at dersom nye bygg i Norge benytter 20 prosent gjenbruksmaterialer, kan det skape 4900 nye jobber og generere 6,3 milliarder kroner i ekstra inntekter.
Sirkulærskiftet oppfordrer til:
For å legge til rette for en bredere implementering av momsfritak foreslår Skift et pilotprosjekt hvor brukte varer og reparasjonstjenester i forsikringsoppgjør fritas for moms. Dette pilotprosjektet vil:
- Ha rask gjennomføringskraft innenfor dagens merverdiavgiftslov og eksisterende regelfortolkninger, uten behov for omfattende lovendringer.
- Samle verdifulle data og erfaringer for en bredere avgiftsreform
- Styrke verdikjeder for brukthandel og reparasjon med en lønnsom infrastruktur
- Sikre at produkter gjenbrukes eller repareres i stedet for å erstattes med nye
Denne utredningen bør bygge videre på funnene fra pilotprosjektet, samtidig som den måler materialfotavtrykket for å kartlegge de langsiktige effektene av momsfritaket. Dette vil legge til rette for en rask og kunnskapsbasert implementering av ordningen.
Momsfritak på brukte varer og reparasjon bør sees som en del av en bredere reform for å klimatilpasse skatte- og avgiftssystemet, og å sikre at det støtter Norges klima- og naturmål.
EU har innført en rekke tiltak for å fremme sirkulærøkonomi, inkludert økodesignregler, styrkede forbrukerrettigheter og strategier for bærekraftige tekstiler. Flere europeiske land, inkludert Sverige, har redusert merverdiavgiften på reparasjonstjenester, med Sverige som det første landet til å koble dette eksplisitt til miljø- og klimamål. Sverige utfordrer også dagens EU-regler som hindrer redusert mva. på brukthandel.